Thursday, October 25, 2018

MAMBO

~ Minggu 7~

Post kali ni nak cerita pasal macam mana aku dapat nama panggilan 'Mambo'.

Nama sebenar aku sangat lah indah. Nur Fatin Asyilah binti Abdul Rahim maksudnya 'cahaya asli yang canti menawan'. Tapi, ramai yang panggil aku 'Mambo'.
Haa mesti nak tau kan apa maksud Mambo? Mana dapat nama Mambo?
Sabar ye anak-anak...
Aku dapat nama panggilan Mambo sejak tingkatan 3. Sebelum tu, orang panggil aku Syila. Ayu gila kan nama Syila.. Hahahahhaha
Siapa kenal artis Sheila Mambo?
Haa dari situ la tercetusnya nama Mambo tu. Sejak tu memang orang kenal aku dengan nama Mambo tu. Sampai cikgu-cikgu semua panggil dengan nama tu..
Maka, aku pun dah buat keputusan bahawa kat universiti nanti aku tak nak dah bawa nama Mambo tu. Sebab kalau aku kenalkan diri dengan nama tu semua pelik.
Jadi aku perkenalkanlah diri aku dengan nama Fatin di UPM dan di KOSASS.
Namun, nama tu kekal hanya dalam 3 bulan awal je.
Waktu berbaris malam training PALAPES, ada suara yang berkata, "Mambo mana Mambo?"
Ahh sudah siapa tahu nama panggilan aku pulak kat sini?
Aku pun mengangkat kepala dan menyahut perlahan "Saya".
Semua pandang dengan soalan yang biasa aku dengar?
Kenapa Mambo?
Apa maksud Mambo?
Rupanya, jurulatih aku waktu itu adalah adik kepada cikgu aku di tingkatan 6.
Cikgu aku berpesan untuk mencari aku yang masuk PALAPES waktu tu...
Maka, aku simpulkan kat sini bahawa nama Mambo tu memang melekat kat aku..
Kalau datang KOSASS atau PALAPES cari nama Fatin Asyilah memang la tak jumpa.
Kena sebut nama Mambo..Barulah OHHH MAMBO..
Cuma dengan rakan sekelas BLM tak kenal nama Mambo..
Tapi..
Aku rasa dengan nama Mambo tu aku lagi selesa.. Nama tu buat orang lagi rapat dengan aku..
Jadi, kalau dalam perkara yang tak formal aku selesa kenalkan nama panggilan 'Mambo'.

Aku lampirkan gambar pemilik nama Mambo tu.




No comments:

Post a Comment