Friday, October 19, 2018

"Dik, kedai awk terbakar!"

~Minggu 6~

8 Mei 2018

Tarikh yang aku tak dapat lupakan..
Aku saksikan kedai aku terbakar depan mata aku dan aku tak dapat buat apa-apa sebab api terlalu besar..
Tak tahu macam mana nak terangkan perasaan aku masa tu..yang ada aku dan nenek aku je masa tu..
Tapi aku bersyukur sebab tak melibatkan apa-apa kemalangan nyawa..
Masa kejadian tu berlaku ibu dan ayah aku ambil adik aku yang kedua di stesen bas sebab dia baru balik dari Kedah masa tu.. nak balik kampung la..adik-adik yang lain dah ke sekolah..
Aku pula memang balik kampung sebab nak mengundi esoknya..
Nak dijadikan cerita cuma ada aku dan nenek je kat rumah..ibu ajak aku ikut tapi aku tak nak sebab nak sambung tidur ... malam tu aku sampai rumah jam 12 malam..
Baru aku nak lelapkan mata balik lepas sembahyang subuh semua tu..jam baru pukul 7 jadi masih awal lagi la..
Tiba-tiba ada orang ketuk pintu macam nak roboh pintu tu..aku pun dengan malas nak bergerak dari bilik tu pun buka la pintu..
Aku pun buka pintu dan orang tu pun berkata "dik, kedai awak terbakar". Masa tu api masih kecil. Tapi mula merebak bahagian dapur kedai yang ada 3 tong gas..
Tapi aku sempat selamatkan kereta yang parking dekat dengan kedai tu..Tu je sempat aku selamatkan..
Aku jerit mintak tolong pada jiran depan rumah yang baru siap-siap nak buka bengkelnya.. dia pun berlari bawa pemadam api yang ada di bengkelnya..Tapi api masih juga tak padam tapi semakin merebak..
Jiran yang lain dah telefon bomba...
Aku pula dah macam orang gila, menggigil badan aku berpeluh-peluh. Panik. Aku cuba telefon ibu masa tu tapi tak berangkat.
Aku cuba telefon adik aku pula..berangkat! Alhamdulillah!
Dengan menggigil aku berkata pada ibu aku.." Bu, along nak bagitahu ni..kedai kita terbakar bu"
Menjerit ibu aku waktu tu yang tengah bersarapan..terus pecut balik..jarak stesen bas ke rumah kami ambil masa lebih kurang 40 minit..
Waktu ibu balik tu tak ada apa yang tinggal..memang tak sempat nak selamatkan apa-apa.
Perasaan ibu masa tu sedih sangat sebab titik peluh selama 20 tahun dan hasil pendapatan kami selama 20 tahun..hilang sekelip mata
Pegawai bomba kata kerugian hampir RM50 000.
Tapi, aku tabik semangat ibu dan sikap positif ibu..
Alhamdulillah rumah kami selamat walaupun jarak rumah dengan kedai tak sampai 20 meter..
Aku dengan nenek pun selamat
Dan kalau tak ada pakcik yang ketuk pintu tu..Tak tahu apa jadi..
Ada hikmah semua ujian yang Allah turunkan tu..Memang sedih tapi kena percaya hikmah yang Allah nak bagi lagi besar. Kita sebagai manusia kena sabar..
Kini, ibu kena mula balik bisnes balik dari kosong..


No comments:

Post a Comment